آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا؛ قسمت نهم “لیندا ترون”
گردآوری و ترجمه: جواد طلسچی یکتا
مددکار اجتماعی و عضو تیم تخصصی تاب آوری خانواده در انجمن ازدواج و خانواده کشور
معرفی
لیندا ترون، استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه نورث وست در آفریقای جنوبی است. تحقیقات وی پیرامون چرایی و چگونگی سازگاری جوانان آفریقایی با فقر، یتیمی، و مشکلات یادگیری است و اینکه بسترهای اجتماعی- فرهنگی فرآیندهای تاب آوری را چگونه شکل می دهند. وی دستیار ویراستار مجله بین المللی آفریقای جنوبی تحت عنوان “آموزش و روانشناسی مدرسه” است. در سال ۲۰۱۳، انجمن آموزش آفریقای جنوبی به دلیل مشارکت های ترون در درک عمیق تر فرآیندهای تاب آوری در جوانان آفریقای جنوبی، مدال تحقیق و پژوهش را به وی اهدا کرد.
آشنایی با بزرگان تاب آوری دنیا
پژوهش های ترون
لیندا ترون درباره چرایی و چگونگی تاب آوری جوانان آفریقایی با وجود اینکه در معرض خطر پیامدهای منفی زندگی قرار دارند، پژوهشی انجام داده است. وی می افزاید که در بوم شناسی اجتماعی، بسیاری از جوانان آفریقای جنوبی توسط چالش های متعددی در معرض خطر هستند نظیر فقر، اچ آی وی، ایدز، مشکل خود سرپرستی کودکان، بالا رفتن میزان طلاق، آموزش غیر موثر و… .
احتمالاً این چالش ها در سال های پیش رو نیز با مردم این سرزمین خواهد ماند و ضرورت دارد که یاد بگیریم چرا و چگونه جوانان بر این نابرابری ها (چالش ها) غلبه می کنند. این دانش پشتیبان والدین، مدارس، جوامع، بزرگسالان و رهبران، خدمات رسان ها، متخصصین سلامت روان است و به طور خلاصه آن هایی که به جوانان اهمیت می دهند و باید بدهند و این افراد با جوانان به سمت سازگاری مثبت همراه میشوند؛ خصوصاً بیشتر نیاز داریم بدانیم جوامع آفریقایی و جوانان چگونه تاب آوری را تعریف میکنند و فرآیندهای تاب آوری جوانان چگونه در فرهنگ محلی درونی شده است.
بخش عمده ی نظریه تاب آوری از بسترهای غیر آفریقایی نشأت گرفته است؛ آیا می توان تصور کرد که نظریه های غربی، تاب آوری جوانان آفریقایی را به طور کامل توضیح می دهد؟ بدین گونه درک چگونگی شباهت و تمایز سازوکارهای تاب آوری جوانان آفریقای جنوبی در برابر آنهایی که در ادبیات غربی گزارش شده، مهم بوده تا بدین ترتیب بتوانیم با جوانان به روش هایی که فرآیندهای تاب آوری بومی را تعریف میکند، به سوی تاب آوری همراه شویم.
امروزه شاهد علاقه روزافزون جهانی پیرامون اهمیت فرهنگ برای تاب آوری هستیم. ترون اظهار می دارد بدین منظور با همکاری دکتر لیندا لیبِنبرگ و دکتر مایکل آنگار کتابی را با عنوان “فرهنگ و تاب آوری جوانان: اشتراکات و پیچیدگی ها” را تألیف کرده است. این کتاب با استفاده از تحقیق و پژوهش از بسترهای جهانی اقلیت و اکثریت مشخص می کند که درک انتقادی و غیر کلیشه ای از نظام های فرهنگی که در آن جوانان نهفته اند یا بدان وابسته شده اند. برای فهم اینکه چرا فرآیندهای خاص تاب آوری برای جوانان خاص در زندگی یا دنیای خاص در یک مقطع خاص از زمان اهمیت دارد، اساسی است. این جلد از کتاب که درحال چاپ استخواننده ها را نسبت به اهمیت بررسی تاثیر بسترهای فرهنگی بر فرآیندهای تاب آوری و خطر ایده پردازی و عملی سازی تاب آوری، فرهنگ، یا تعاملاتشان به صورت ساده انگارانه یا آرمان گرایانه حساس میکند.
برخی از آثار لیندا ترون
۱- لیندا ترون؛ توضیحاتی در باب قابلیت های تاب آوری از زبان نوجوانان در مقابل بزرگسالان ؛ مطالعات آفریقای جنوبی؛ جوان و جامعه ؛ ۲۰۲۰
2- ترون و همکاران؛ آسیب، تاب آوری و سلامت روان در جوانان مهاجر و غیر مهاجر، مطالعه مقطعی بین المللی در ۶ کشور؛ مرزها در روانپزشکی، ۲۰۱۹
3-ترون و هافِجی؛ “قدرت من”: نقش نماینده در فرآیندهای تاب آوری دختران نوجوان آفریقایی تبار که مورد سوء استفاده جنسی قرارگرفته اند؛ ۲۰۱۹
4- ترون و همکاران؛ مدارس چگونه در جوانان رشد تاب آوری را افزایش میدهند؛ ۲۰۱۹
5- ترون و آنگار؛ تاب آوری و سلامت روان: چگونه فرآیندهای چند سیستمی به پیامدهای مثبت کمک میکند؛ ۲۰۱۹
6- ترون و جِفریز؛ توضیحات تاب آوری از زبان زنان و دختران: به چه میزان برای دختران سیاه پوست افریقایی قابل اجراست؛ انجمن بین المللی مطالعات زنان؛ ۲۰۱۸
منابع:
1 .http://lindatheron.org
2. ۵۲(۱) ۷۸–۹۸. doi: 10.1177/0044118X17731032
3 .https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00997
4 .Journal of Adolescent Research, 34(6) 683–۷۱۲.